Warszawska Praga

Ulica Mała
Ulica Mała

Ulica Mała jest jedną z najbardziej "filmowych" ulic Pragi. Zawdzięcza to m.in. oryginalnej, XIX-wiecznej architekturze zachowanej po jej obu stronach. Do lat 80. XX wieku na ulicy znajdowały się latarnie gazowe – co dodatkowo czyniło ulicę doskonałym tłem filmowym. Ulica Mała była plenerem dla takich filmów jak: "Dziewczęta z Nowolipek", "Korczak", czy "Pianista" w reżyserii Romana Polańskiego. Na potrzeby filmu "Pianista" scenografowie wypełnili przerwę w zabudowie po prawej stronie,

16.08.2017
Dawna zajezdnia tramwajowa
Dawna zajezdnia tramwajowa

Dawna zajezdnia tramwajowa – ul. Inżynierska 6 – Dom "pod Syreną". Dawna zajezdnia tramwajowa w okresie międzywojennym obsługiwała warszawskie autobusy. Frontowy gmach pochodzi z lat 20. XX wieku, gdy zajezdnię przebudowano według projektu Juliusza Dzierżanowskiego. Zajezdnia pierwotnie służyła tramwajom konnym. Na fasadzie budynku znajduje się tablica informująca, iż właśnie stąd 11 grudnia 1866 roku wyruszył na ulice miasta pierwszy warszawski tramwaj, wówczas konny.

16.08.2017
Inżynierska 4
Inżynierska 4

Przed II wojną światową w budynku przy ulicy Inżynierskiej pod numerem 4 znajdowało się kino ERA. Podczas wojny mieścił się tu również teatr Niebieski Motyl i kino Syrena. Przedstawienia odbywały się nawet w czasie okupacji Warszawy (jeszcze w 1944 roku) i kończyły się odśpiewaniem Roty – patriotycznej pieśni do słów poetki Marii Konopnickiej. Budynek przy Inżynierskiej 4 był także do niedawna siedzibą jednej ze stacji telewizyjnych.

16.08.2017
Cerkiew św. Marii Magdaleny
Cerkiew św. Marii Magdaleny

Kolejnym obiektem stojącym przy placu Wileńskim jest Metropolitarna Cerkiew Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego p.w. Świętej Równej Apostołom Marii Magdaleny. Jest to jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych praskich obiektów. Jego powstanie powiązane było z rozwojem Pragi, jaki nastąpił w latach 60. XIX wieku i którego przejawem było m.in. oddanie dwóch dworców kolejowych. Cerkiew zbudowano w latach 1867-69 w stylu bizantyjsko-weneckim według projektu Mikołaja A. Syczewa.

16.08.2017
Kompleks gmachów Dyrekcji Okręgowej Polskich Kolei Państwowych
Kompleks gmachów Dyrekcji Okręgowej Polskich Kolei Państwowych

Na wydłużonej działce, usytuowanej pomiędzy ulicami Wileńską, Targową i Aleją Solidarności znajduje się kompleks gmachów Dyrekcji Okręgowej PKP, wzniesiony według projektu prof. Mariana Lalewicza w latach 1928-31. Okazały front tej kolejarskiej inwestycji na przedwojennej Pradze możemy podziwiać od strony placu Wileńskiego. W oskarowej produkcji "Pianista" w reżyserii Romana Polańskiego wnętrza monumentalnego gmachu PKP są widoczne w pierwszych minutach filmu.

16.08.2017
Dawny Dworzec Kolei Warszawsko-Petersburskiej
Dawny Dworzec Kolei Warszawsko-Petersburskiej

Dworzec Warszawsko-Petersburski powstał w 1863 roku jako czołowa stacja początkowa Kolei Warszawsko-Petersburskiej, czyli linii kolejowej z Warszawy do Petersburga przez Wilno. Był on także jednym z pierwszych dworców kolejowych w Polsce. Dworzec został zaprojektowany przez absolwenta cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, Narcyza Zborzewskiego. Obiekt znajdował się w innym miejscu niż obecny Dworzec Wileński.

16.08.2017
Pałacyk Konopackiego
Pałacyk Konopackiego

Za Dworcem Wileńskim, po parzystej stronie dzisiejszej Alei Solidarności rozpościera się teren Nowej Pragi. Historycznie jest to część Pragi leżąca na północny wschód od Starej Pragi i oddzielona od niej linią kolei petersburskiej, wybudowana w II połowie XIX w. Jej głównym fundatorem był przedsiębiorca Ksawery Konopacki. Sam Pałacyk Konopackiego znajduje się u zbiegu ulic Strzeleckiej i Środkowej.

16.08.2017
Dworzec Wileński i „Centrum Wileńska”
Dworzec Wileński i „Centrum Wileńska”

U zbiegu ul. Targowej i Alei Solidarności wznosi się gmach handlowy o nazwie "Centrum Wileńska", połączony z dworcem kolejowym Warszawa Wileńska. Ukończona w 2002 roku inwestycja wypełniła posesję, na której w okresie międzywojennym znajdowały się torowiska oraz barak, pełniący funkcję dworca. Po II wojnie światowej kolejny, tymczasowy budynek dworcowy wystawiono od strony ul. Białostockiej, aż w końcu zbudowano obecny gmach, który tchnął nieco wielkomiejskiego ducha w dzisiejsze serce Pragi.

16.08.2017
© Stowarzyszenie Monopol Warszawski